Hvorfor den akademiske verden har brug for økosamfundene [3/10]

/ Skriv en kommentar

3. del: Konkurrence vs. Samarbejde

”Når vi overgår til en post-olie verden,møder menneskeheden en forgrening i vejen på vores evolutionære rejse. Vi kan vælge en bunker mentalitet, hvor vi hamstrer ressourcer og våben, og bekæmper enhver ubuden gæst; eller vi kan indse vores fundamentale inter-eksistens og lære at leve i rette relationer til hinanden og Jorden. Den første vej, er jeg bange for, vil ende blindt med mennesket som uddød art.Den anden vej  kunne markere begyndelsen på en ny æra af bevidst evolution og harmoni. Kontrasten er skærende og valget er klart. Så forklar mig… hvorfor uddanner vi stadig folk på måder, der opfordrer til konkurrence snarere end samarbejde?”

I denne blog i 10 dele synliggør Daniel Greensberg de destruktive historier eller ”skjulte læreplaner”, der er indlejret i store dele af vores mellemlange og videregående uddannelsessystem. Han foreslår økosamfund som alternative ”campusser” til at uddanne ledere til en mere bæredygtig fremtid. I de første 2 poster har han undersøgt følgende kontraster:

  1. Konventionel vs. Eksperimenterende
  2. Hierakisk vs. heterakisk

I denne artikel sætter han fokus på en tredje kontrast i sammenligningen af den akademiske verden og økosamfund, nemlig konkurrence vs. samarbejde.

3. Konkurrence vs. samarbejde

Konkurrence gennemsyrer den akademiske verden på alle niveauer. Studerende konkurrerer om karakterer, fakulteter konkurrerer om tilskud, embeder og anerkendelse; og skoler konkurrerer om prestige og donationer fra fonde. Dette system opmuntrer ikke individer til at følge deres hjerte eller marcherer til rytmen fra deres egen tromme. I stedet forstærker systemet konformitet, ydre motivation og en knaphedsmentalitet,der ofte fører til en tragedie for fællesskabet,fordi enkeltpersonerne kæmper for ”mig først”.Set i det lys er det ikke mærkeligt, at vores ”højt uddannede” ledere ofte ser konkurrence og krig som den eneste udvej, når det gælder om at sikre ressourcer og den nationale sundhed og sikkerhed?

Ironisk nok kan der observeres konkurrence indenfor den akadamiske verden, selvindenfor det voksende felt, der omhandler bæredygtighed. Universitetsafdelinger kappesom at få bæredygtighed indarbejdet i instituttets navn og blive set som den ”grønne” institut på campus.

Skønt konkurrence bestemt også eksisterer indenfor økosamfund, så er samarbejde mere normen. Medlemmerne arbejder henimod fælles mål og påtager sig så meget ansvar, som de er villige til at håndtere. Individets succes bliver typisk set som værende naturligt forbundet med den succes samfundet har som helhed. For eksempel samarbejder de studerende på Living Routes kurser om undervisningsopgaver, organisering og ledelse af seminarer, og de skiftestil at varetage opgaver som deltagertrivsel, kaffebrygning, oprydning,  fællesmødearrangør m.m. Denne samarbejdende model leder på en naturlig måde frem tiloplevelser af kompetence, selvtillid og af at udrette noget i verden.

Jeg vil gå et skridt videre og argumentere for at samarbejde ofte fører til en større helhed og til udviklingen af emergente kvaliteter indenfor et økosamfund,eller for den sags skyld ethvert andet samfund. Tænk på en myre i en myretue. Den udfører sine egne opgaver, men er samtidig en del af et større kollektiv. Jeg tænker ofte ”kan den enkelte myre have nogen som helst bevidsthed om den intelligens, der eksisterer på det overordnede myretue-niveau?” Ligeledes, er det muligt at der findes en kollektiv bevidsthed indenfor et samfund – og måske for planeten –  som vi, som individer, kun er svagt bevidste om? Hvis ja, så er vores højeste mål måske, at blive de bedst mulige myrer ved at finde det sted hvor, som Frederick Buechner sagde det, ”vores dybe glæde og verdens dybe sult mødes.” (Beuchner 1993:95)

Gennem Living Routes lev og lær uddannelser i økosamfund rundt i verden, oplever de studerende nye versioner af gensidig afhængighed og samarbejde. Mange tager denne transformerede væremåde med tilbage til deres hverdagsliv og karrierer, og på den måde inspirerer de andre menneskeri deres vej mod en mere bæredygtig fremtid!

 

Næste afsnit omhandler “Fragmenteret vs transdisciplinær viden”. Det er værdsat at du deler dine tanker, spørgsmål og modargumenter i kommentarerne. Tak!

I fællesskab,
– Daniel

 

Referencer:

Artiklen kan læses på originalsprog her.

Denne blog er skrevet af Daniel Greenberg (PhD). Daniel, bor I Sirius Community i Massachusetts, USA, er leder af Living Routes, der arrangerer “Lev & Lær” kurser i økosamfund over hele verden for amerikanske universitetsstuderende. Denne artikel er den tredje af 10, oversat af Signe Thybæk og Ditlev Nissen. Serien blev indledt med artiklen Hvad er et økosamfund.

Tilføj venligst dine tanker og spørgsmål i kommentarerne nedenfor.  Vi håber du vil følge med denne blog serie. Tak!

Print Friendly, PDF & Email

Skriv en kommentar

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.